טיפול שורש לא מוצלח - איך אפשר לזהות שהטיפול לא הצליח?

יש לכם כאבים או רגישות בשן? רופא השיניים המליץ לכם על טיפול שורש?
טיפולי שורש מבוצעים לעיתים קרובות כאשר שן נגועה או נרקבת מגלה סימנים המחייבים טיפול מהיר, כגון אי נוחות חריפה וכאב, המשפיעים על חיי היומיום שלכם וגורמים לכם לחוש כאב ורגישות במשימות שגרתיות כמו אכילה ולעיסה. אחד מטיפולי שיניים הפופולריים והשגרתיים ביותר הוא טיפול שורש. אם הטיפול נעשה בצורה נכונה, הכאב ייעלם ותוכלו לחזור לשגרת חייכם במהירות. אך למרבה הצער, לפעמים מתעוררים סיבוכים. אם יש לכם טיפול שורש לא מוצלח שנעשה בצורה גרועה, ייתכן שיהיה עליכם לבצע את ההליך מחדש כדי להציל את השן.

מה עושים בטיפול שורש?

השורש שמחזיק שן במקומה מכיל כלי דם ועצבים הנקראים עיסת. לפעמים העיסה יכולה להזדהם ולגרום לכאב ונפיחות. אם הבעיה עמוקה מכדי לטפל בסתימה רגילה, רופא השיניים ימליץ על הליך טיפול שורש ויציג למטופל את המחיר של טיפול שורש, התלוי במורכבות המקרה הספציפי של המטופל. במקרים מורכבים, רופא השיניים ימליץ על טיפול שורש כירורגי המצריך יותר רגישות בכדי לא לפגוע בשיניים הסמוכות או בעצבים.

במהלך ההליך הסטנדרטי, רופא שיניים או מומחה לטיפולי שורש קודח חור בשן. הוא מסיר את העצבים וכלי הדם ומנקה את הרקמה הנגועה מתוך תא העיסה. את החלל הריק ממלאים בחומר דמוי גומי ומכסים אותו בכתר זמני. לבסוף, כתר בהתאמה אישית הדומה לשן המקורית נאטם למקומו.

מה קורה בטיפול שורש לא מוצלח?

בכ-95% מהמקרים הכל הולך כשורה וההליך פותר את הבעיה והשן של המטופל שוב נטולת כאבים. אבל, ישנם מקרים שבהם השן לא מחלימה. מחקרים הראו כמה גורמים שונים שעלולים לגרום לטיפול שורש לא מוצלח:

  • הרופא שיניים פספס אזורים נגועים. לפעמים התעלות בשיניים מעוקלות או קטנות במיוחד. במקרים מורכבים כמו אלה, רופא השיניים עלול לפספס אזורים מסוימים של זיהום. לאחר ביצוע טיפול השורש ואטימת השן, החיידקים שנותרו מאחור ימשיכו לגדול ולגרום להחמרת הזיהום. העובדה שהליך טיפול שורש מסיר כלי דם מסבך את העניינים. אין אספקת דם פירושה שאין סיכוי למערכת החיסון הטבעית של הגוף להדוף זיהום.
  • חיידקים חדשים נכנסים. גם אם רופא השיניים עושה עבודה יסודית של ניקוי השורש, חיידקים עדיין עלולים להיכנס פנימה. עיכובים באיטום השן יכולים לתת לרוק סיכוי לזהם את השן. חיידקים יכולים גם לחמוק על פני כתר זמני לא מתאים.
  • כתרים מתבלים. מטופלים שעברו טיפול שורש מוצלח עלולים עדיין לפתח בעיות בהמשך. לאורך זמן, בלאי רגיל כתוצאה מנשיכה ולעיסה, או הרגל כמו חריקת שיניים עלולים לגבות מחיר. כתרים דנטליים יכולים להיסדק או שהאטם הפנימי המשמש למילוי התעלה עלול להתחיל להישחק. 

מהם הסימנים והתסמינים של טיפול שורש לא מוצלח?

  • כשנוגסים בשן, יש הרבה רגישות באזור.
  • שינוי צבע השיניים.
  • רגישות ברקמת החניכיים ליד אזור תעלת השורש.
  • כאב בשן שזה עתה טיפלת בה.
  • מורסות מלאות במוגלה ליד השן המטופלת.
  • נפיחות של הפנים או הצוואר או נפיחות של החניכיים סביב השן הפגועה.

סיכום הדברים:

טיפול שורש לא מוצלח מחייב התייחסות מיידית ובדיקה אצל רופא השיניים או מומחה לטיפול שורש כדי לבחון את המשך הטיפול. הכאב ואי הנוחות המופיעים בעקבות הטיפול מפריעים לשגרת החיים ועלולים לסכן את כל בריאות הפה. אל תתעלמו מהבעיה ופנו לרופא שיניים במהירות כדי לתכנן תכנית פעולה להצלת השן המטופלת ולהחזרת השקט הנפשי שלכם.

אודות הכותב

דנטל אונליין – מידע מקצועי ואיכותי עבור בריאותכם.

מגזין דנטל אונליין מספק את כל המידע החשוב ביותר בנושאים השונים: השתלות שיניים, טיפולי שיניים, הלבנת שיניים ועוד. כל המידע שמסופק באתר זה מבוסס על ידי מחקר מעמיק שביצענו. חשוב להדגיש שהקמת פלטפורמת ‘דנטל אונליין’ מטרתה להנגיש את המידע בתחום טיפולי השיניים בצורה המקצועית והאיכותית ביותר עבור הקוראים והגולשים מכיוון שמדובר בתחום רגיש ויקר כלכלית.

חשוב לדעת – התכנים של אתר דנטל אונליין אינם מהווים תחליף לייעוץ של רופא שיניים שיספק את המידע הרלוונטי ביותר עבורכם. 

נגישות