איך יודעים שצריך טיפול שורש? – כל המידע שכל אחד צריך לדעת

אחד מהטיפולים המוכרים והנפוצים ביותר אצל רופאי השיניים הוא טיפול השורש. את האבחנה הסופית לגבי הבעיה בשיניים נקבל מרופא השיניים ונפנה לטיפול מתאים, אך יש כמה סימנים שיכולים להעיד על הצורך בטיפול כזה שמומלץ להקדיש להם את תשומת הלב הראויה. אז איך יודעים שצריך טיפול שורש? במאמר הזה ניתן לקרוא על הסיבות שיובילו לטיפול, הסימנים המעידים על כך וכיצד מתנהל טיפול שורש כירורגי אצל רופא שיניים.

מה זה טיפול שורש בשן?

כל שן ושן מורכבת ממספר שכבות. השכבה החיצונית ביותר היא האמייל שמגן על השן מפני חומציות, חורים ושחיקה לאורך השנים. השכבות תחתיה תומכות ומגינות על המבנה הפנימי של השן. כאשר הנזק לשן מגיע עד השכבה התחתונה ביותר בשם מוך השן, כנראה שנזדקק לטפל בשורש השן. שכבת המוך מכילה עצבים וכלי דם המחברים בין העצם לשיניים עצמן. 

רובנו נרתעים רק מצמד המילים “טיפול שורש בשן” בכל הקשר שיאמר. עם זאת, הוא עשוי להביא הקלה מבורכת. מדובר בטיפול מעמיק במיוחד שנועד להתמודד עם זיהום או דלקת מסיבות שונות, שחדרו עמוק כל כך וכעת מאיימים להסב לשן נזק בלתי הפיך. 

איך יודעים שצריך טיפול שורש בהקדם?

קיימים מספר מצבים בהם מומלץ לגשת במהירות אל רופא השיניים, כדי להימנע מזיהום מבעוד מועד. דוגמה אחת לכך היא המצאות של שן סדוקה או פגועה. ייתכן וחווית תאונה, או לעסת משהו קשה במיוחד, או נפגעת במהלך אימון ספורט – הימצאות של שן פגועה או סדוקה עשויה במהירות לפתח סימנים של דלקת וזיהום. במקרים כאלו, יש לגשת כמה שיותר מהר לרופא השיניים ולטפל בשן באופן נקודתי. 

איך יודעים שצריך טיפול שורש: הסימנים שיעידו על כך

רק רופא שיניים יוכל לענות בסופו של דבר על השאלה איך יודעים שצריך טיפול שורש ולקבוע האם מדובר בכאב הדורש טיפול שכזה. יחד עם זאת, יש כמה סימנים שיכולים להעיד על כך שנזדקק לטיפול שיניים שכזה. 

כאב מתמיד בשיניים

בניגוד לכאב שבא והולך, או כזה המופיע לאחר מאמץ גופני או בנסיבות אחרות ונעלם, כאב מתמיד ויציב עשוי להעיד על כך שאנו זקוקים לטיפול משמעותי. הכאב עלול להתפשט אל עבר הלסת, הפנים או השיניים הסמוכות. 

שינו יצבע השן

אם קיים זיהום במוך השן, ייתכן וגוון השן הטבעי יהפוך אפרפר ואף שחור. שינוי הגוון עשוי להעיד על פירוק הרקמה הפנימית של השן ועל הטראומה שנוצרה בתוכה. 

רגישות בשיניים לחום ולקור

בין אן מדובר בכאב חד או כאב עמום המתלווה לאכילה או שתייה קרה או חמה, והכאב מלווה אותך זמן מה גם לאחר מכן, ייתכן והעצבים המצויים בשן פגועים או נגועים בזיהום. 

נפיחות ואדמומיות לצד השן הכואבת

גם סביבת השן הנגועה בזיהום עלולה לאותת בכאב. כאב בלסת, נפיחות לא מוסברת, אדמומיות או הקרנה לשיניים סמוכות – כל אלו עשויים להעיד על הצורך בטיפולי שיניים בשורש השן. 

כיצד מתבצע טיפול שורש?

טיפול שורש כירורגי מתבצע במספר שלבים. ראשית, רופא השיניים מאבחן את הכאב וממליץ על המשך טיפול שיניים על סמך צילומי רנטגן. הצילום יחשוף בפניו את מצב השן הנגועה ואת חומרת המצב. לאחר מכן, יוסבר לך על הטיפול שעתיד להתרחש. בהמשך, אם יש צורך בכך, מתבצעת הרדמה מקומית ומיד לאחר מכן – הטיפול עצמו. כדי להגיע לשכבה בשן הדורשת את הטיפול הכירורגי, רופא השיניים מבצע קדיחה בשן ומבצע ניקוי תעלות שורש. במקביל, ייתכן ויחליט להעניק לחשם גם טיפול רפואי כדי להסיר כל ספק לזיהום קיים או כזה שיחזור בעתיד. 

לאחר ביצוע הניקוי, מתבצע מילוי ותעלת השורש שטופלה ואיטום החור באופן זמני. לאחר החלמה וביקורת הרופא המטפל, מוסרת הסתימה הזמנית ומתחיל שלב שיקום השן על ידי סתימה קבועה. ייתכן וייבחר כתר לסיום התהליך, על מנת שהשן תהיה מוגנת מפני כל זיהום. 

אנו מקווים שהצלחנו לספר לך על קצה המזלג מהו טיפול שורש ובאילו מקרים התשובה לשאלה איך יודעים שצריך טיפול שורש היא בהחלט חיובית. למידע נוסף על טיפולי שיניים נוספים, מחיר של טיפול שורש ועוד, ניתן להיכנס לאתר ולהעשיר את הידע ואף לקבוע שיחת ייעוץ עם רופא מומחה. 

 

אודות הכותב

דנטל אונליין – מידע מקצועי ואיכותי עבור בריאותכם.

מגזין דנטל אונליין מספק את כל המידע החשוב ביותר בנושאים השונים: השתלות שיניים, טיפולי שיניים, הלבנת שיניים ועוד. כל המידע שמסופק באתר זה מבוסס על ידי מחקר מעמיק שביצענו. חשוב להדגיש שהקמת פלטפורמת ‘דנטל אונליין’ מטרתה להנגיש את המידע בתחום טיפולי השיניים בצורה המקצועית והאיכותית ביותר עבור הקוראים והגולשים מכיוון שמדובר בתחום רגיש ויקר כלכלית.

חשוב לדעת – התכנים של אתר דנטל אונליין אינם מהווים תחליף לייעוץ של רופא שיניים שיספק את המידע הרלוונטי ביותר עבורכם. 

נגישות